Wat houdt het gepersonaliseerde onderwijs op obs de Steven precies in?

We zullen hier iets meer uitgebreid uitleggen hoe we dit op obs de Steven doen.

Het grootste misverstand bij gepersonaliseerd onderwijs is dat ouders denken dat het individueel onderwijs is en wij de leerlingen maar laten doen wat ze willen. Dit is echter niet een terecht beeld.

Net als iedere andere school moeten wij voldoen aan de wettelijke eisen die de inspectie stelt. Ons aanbod is volledig kerndoeldekkend, werkt toe naar de referentieniveaus 2F en 1S en biedt daarnaast nog veel meer bovenop de gewone lesmethoden.

  • interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
  • onderwijs op maat geven: differentiëren
  • gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
  • een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
  • kinderen zelfstandig (samen) laten werken

Een GO-school stemt didactiek, pedagogiek, curriculum en de leeromgeving af, om zo tegemoet te komen aan verschillende leerbehoeftes, ambities en talenten. 

Voor de basisvaardigheden rekenen, taal, spelling en lezen gebruiken we methodes die toeleiden naar de referentieniveaus 1S/2F.

We werken op en met papier én met adaptieve software. We willen dat elke leerling gecijferd en geletterd onze school verlaat. We werken vanuit hoge verwachtingen, zodat onze leerlingen kansrijk zijn in het vervolgonderwijs en zij klaar zijn voor de wereld van morgen.

De verschillende vakken worden gegeven door vakspecialisten.

De leerlingen hebben een eigen rooster en gaan, vanaf groep 3 en hoger, de hele school door. De lokalen zijn rijk ingericht binnen de context van het vak dat er gegeven wordt. Wanneer je een lokaal binnenstapt, weet je direct wat daar gebeuren gaat. Alle nieuwe leerdoelen starten de leerlingen met een sterke instructie. Wij willen zeker weten dat ieder kind een goede oplossingsstrategie aangeleerd krijgt.

De praktische werkwijze lijkt wel wat op het voortgezet onderwijs. 

We maken gebruik van moderne methoden en leermiddelen.

Op dit moment is een van die middelen de iPad, waarmee de leerlingen toegang hebben tot een schat aan kennis en bronnen die online beschikbaar zijn. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen een iPad in bruikleen. De iPads zijn uitgerust met goede onderwijsapps en zijn zo een hulpinstrument om het onderwijs te individualiseren en te flexibiliseren. 

Tijdens sommige workshops wordt de iPad gebruikt als aanvullend leermiddel waarop adaptief (op niveau) verder gewerkt kan worden aan leerdoelen die passen bij een les en de leerling.

Schermtijd

De leerlingen in de onderbouw (vanaf groep 4) zijn per dag maximaal 1 uur op de iPad aan het werk. De leerlingen in de bovenbouw (groep 8) maximaal 2,5 uur. Dit is inclusief het bekijken van het rooster. Ook het opzoeken van informatie voor de lessen van wereldoriëntatie of het oefenen van rekensommen op niveau zit bij deze tijd in.

Binnen gepersonaliseerd onderwijs heeft de leerling voor een deel regie op zijn leerproces. De school stelt de leerling in staat keuzes te maken die passen bij de ontwikkeling. We spreken dit af in het PLP (Persoonlijk Leer Plan) of in het OPP (Ontwikkel Perspectief Plan). Voor ieder kind is de ruimte die er gegeven wordt de ruimte die het kind in onze ogen op dat moment 'aankan'. Ook hierin is het gepersonaliseerd. 

Ook hebben sommige leerlingen standaard extra instructies in kleine groepen ingeroosterd omdat zij dit nodig hebben. Voor ieder kind is de ruimte die er gegeven wordt de ruimte die het kind 'aan kan'. Ook hierin is het gepersonaliseerd. 

Klassen en stamgroepen

In plaats van alleen klassen met kinderen van dezelfde leeftijd hebben wij ook ‘stamgroepen’. Een stamgroep bestaat uit ongeveer 25 kinderen met een leeftijdsverschil van maximaal vier jaar. Door te werken in stamgroepen zijn alle kinderen een keer de oudste, de jongste en de middelste leerling, dit is onderdeel van de werkwijze en denkwijze binnen de school. Het ene jaar leer je meer hulp te bieden, het andere jaar leer je meer hulp te vragen. De dag start en eindigt in de stamgroep.

Veel lessen vinden plaats in jaargroepen. De jaargroep gaat volgens het lesrooster naar de les van de vakspecialst. Staat rekenen op het rooster? Dan moet je met je groep naar het rekenlokaal en krijg je les van de leerkracht die zich verdiept en gespecialiseerd heeft in het rekenonderwijs. Zo is dat ook bij de vakken taal, spelling, lezen en wereldorientatie. De vakspecialisten geven alle leerlingen van groep 3 t/m 8 les en kunnen de leerlingen dus goed volgen, bijsturen en ondersteunen. De vakspecialisten bewaken de doorgaande lijn op de verschillende vakken. 

Ook hebben we op onze school de vakken wereldorientatie (geschiedenis, aardrijkskunde, biologie), Kwink Sociaal Emotioneel, digitale geletterdheid, Burgerschap, Engels, Fries, verkeer, gymnastiek, creatief en muziek. Een aantal van deze vakken worden in de stamgroepen gedaan. Ook is er de mogelijkheid om leerlingen te helpen in het specifiek werken aan verbetering van denkvaardigheden. 

Werken op papier, in een schrift, op een bord, etc, wordt nog steeds gedaan en aangemoedigd. Leerlingen op obs De Steven krijgen nog steeds traditioneel schrijfonderwijs. Wij vinden het erg belangrijk dat de fijne motoriek wordt ontwikkeld, en schrijven is daarvoor een uitstekend instrument. Een mix tussen verschillende werkvormen werkt namelijk het best. 

Obs De Steven is en blijft een school waar kinderen met welke achtergrond of geloofsovertuiging dan ook zich thuis voelen en worden gewaardeerd om wie ze zijn.